העתקה ממודל לאבן

קוֹבֶץ2.jpg

בעבר וגם כיום, ביצוע של אלמנט פיסולי מאבן נעשה בשלבים, כאשר השלב האחרון הוא העתקה של המודל לאבן. נתחיל בד״כ מסקיצת נייר, נעבור לדוגמת חימר קטנה ומשם למודל מגבס, חימר, איטונג וכו...  את המודל מעתיקים לאבן עם טכניקת העתקה כל שהיא.

DSCF7146.JPG
.JPG
20150929_161854_edited.jpg

כדי לשלוט טוב יותר בתוצאה הסופית של הפסל המוגמר, פסלים החלו יותר ויותר ליצור דגם מפורט ולאחר מכן לשחזר אותו, באותו קנה מידה או מוגדל, באבן. הרעיון מבוסס על הצורך במזעור הטעויות שהאמן עושה עם חומר הקצה, שהוא גם הכי יקר. עבודה על יצירת אמנות ״אמיתית״ לוקחת זמן, וכוללת את שלבי העבודה ההכרחיים על מנת להתאים בצורה מושלמת את המודל, שאושר ע״י מזמין העבודה, לחומר הסופי.

DSCF6930_edited_edited.jpg
Atelier_de_sculpture-Cathédrale-Strasbourg_edited.jpg
העתקת מודל 1:1 בעזרת הנקדן:
מצד שמאל המודל ומצד ימין הפסל תוך כדי הגילוף,
את צלב הנקדן מזיזים הלוך ושוב בין האבן למודל.

שתי טכניקות עיקריות להעתקת מודל לאבן:

 

העתקה ע״י נקדן 1:1:

הנקדן הינו פנטוגרף למציאת נקודות תלת מימדיות המשמש פסלים כדי להעתיק במדויק דגמי פיסול מגבס, חימר או שעווה לעץ או לאבן. במהותו המכשיר הוא מחט שניתן לכוון אותה לכל עמדה במודל ולאחר מכן לקבע אותה כדי להעבירה לאבן.

הנקדן מורכב ממוטות ומפרקים שניתן למקם אותם בכל עמדה ולאחר מכן להדק אותם.

הנקדן מחובר לצלב על אותו מיקום יחסי במודל ובאבן, וע״י לקיחת נקודות מהמודל, מציאתן באבן וחיבורן - נוצר הפסל.

היתרונות של שיטה זו הם שהתוצאה הסופית ניתנת לשליטה רבה יותר, ושהסיכוי לעשות טעויות בלתי ניתנות לתיקון מצטמצם באופן דרסטי. בנוסף, התהליך מהיר הרבה יותר בעת גילוף פסלים קשים, מכיוון שהחיפוש אחר הצורה הנכונה מתבצע בתהליך יצירת המודל במקום במהלך הגילוף עצמו.

חסרון בולט של שיטה זאת הוא הצורך לייצר מודל בגודל של הפסל אותו אתה רוצה לגלף, בפיסול בקנה מידה גדול זה כמעט לא אפשרי - הנקדן יכול להעתיק מודלים לאבן רק ביחס של 1:1.

3compassi.jpeg
תיאור סכמטי של שיטת שלושת המחוגות - ביחס העתקה של 1:1.
מצד שמאל המודל וצד ימין גוש האבן. לטובת הגדלה יש צורך בנוסחת הכפלה גיאומטרית - אך הטכניקה נותרת דומה.
DSCF7312_edited_edited.jpg

העתקה בשיטת שלושת המחוגות (טריאנגולציה):

שיטת שלושת המחוגות (Sistema dei compassi באיטלקית) היא שיטה עתיקה לצורך העתקת מודלים לאבן בכל קנה מידה רצוי.

בין אם הקטנה של מודל, הגדלה או 1:1.
שיטת שלושת המחוגות מבוססת על החוק הסטריאומטרי, הקובע כי מכל שלוש נקודות קבועות במרחב, ניתן לקבוע נקודה רביעית על ידי מדידות מרחק.

הטכניקה נחשבת קשה להבנה וביצוע ודורשת ידע מעולה בפיסול טכני על מנת להגיע לתוצאה מדוייקת.

היתרונות הם שדי במודל קטן, לפעמים 15 ס״מ גובה זה מספיק כדי לפסל גוש גדול בצורה טובה וברורה.

לדוגמה, סדנה יכולה לעצב מודלים קטנים והצעתם ללקוחות בכל גודל שירצו..

החסרונות בשיטה הם צורך בהיכרות עמוקה עם שיטת שלושת המחוגות ועם פיסול טכני, הטכניקה קשה לתפיסה, ודורשת אימון רב.

עם הופעת הרובוטים לפיסול באבן שיטת שלושת המחוגות כמעט נעלמה מעולם הפיסול הטכני.

שימוש בטכניקות העתקת מודלים נותנת לאמן מהירות ביצוע, ביטחון בזמן הגריעה ויכולת יצירה גבוהה עקב למידת האתגרים במודל עצמו.

סדנת פיסול בקררה, איטליה
עשרות מודלים להגדלה ממתינים על המדפים.
הלקוח בוחר פסל, מגדיר גובה - והקסם מתחיל. 
1/26